A logotípia – közismertebb nevén logó – valamely szervezet (vállalkozás, civil közösség vagy állami szervezet) vizuális jelképe, amely az adott szervezetet mások számára jól megkülönböztethetően, egyedileg azonosítja. A logó üzleti szervezetek esetében a cégarculat legfontosabb része, amely minden vizuális kommunikációs csatornán kötelezően megjelenik.
A céglogó a vállalkozás üzleti hírnevét, megbízhatóságát, termékei, szolgáltatásai minőségét stb. általánosságban jelképezi, ezért használata pénzben is kifejezhető nagy reklámértékkel bír.
A logóban alkalmazott stílus, forma és színvilág és az általa közvetített tudatalatti üzenet egy idő után bevésődik a célközönség (pl. vevők) tudatába és kimutathatóan meghatározza döntéseit, választásait. Jól alkalmazva ez üzleti előnyt jelent és hasznot hoz a tulajdonosának, ezért érdemes megterveztetésére pénzt és energiát fordítani.
Jogi védelem
A céglogó külön védjegyeztetési eljárás keretében jogi védelmet is kaphat, amit védjegyoltalomnak nevezünk. A védjegy jogosultjának kizárólagos joga van a védjegyként bejegyezetett logó használatára, amely egy ismert piaci márka esetében nagy értéket is képviselhet. A logó jogosulatlan használatért komoly kártérítést lehet követelni és bírósági úton érvényesíteni. Magyarországon a védjegyeztetett logókat az ®, azaz Registred/Regisztrálva jelzés használatáról lehet felismerni. A védjegyeztett logókról a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala nyilvántartásából kaphatunk információt.
A logotípiák formai jellemzői
A logót általában grafikai ábraként ismerjük, amelyet a szervezet, esetleg egy termék vagy szolgáltatás neve vagy szlogenje egészít ki. A nagy autógyárak sok évtizede használt logotípiája esetében már nincs is szükség a kiegészítő feliratra, hiszen a Mercedes körbe zárt hármas csillaga vagy az Audi négy kapcsolódó karikája olyan mértékben ismert, hogy a fogyasztók számára szöveg nélkül is azonosítható.
Grafikai elem nélküli szöveges felirat is használható logóként, amely egy adott betűtípust alkalmaz. Jó példa erre a Coca-Cola felirat, amelyet a nyilvántartások szerint Magyarországon 1993-ban védjegyeztettek.
Logótervezés
A tervezés során a stílus, a forma és a színvilág meghatározásánál a legfontosabb szempontok:
- A szervezet tevékenységének, üzleti szervezetek esetében a forgalmazott terméknek vagy kínált szolgáltatásnak jellege, partnereinek - cégek esetén vevőinek - célközönsége.
Egy ügyvédi iroda és egy játékokat és gyermekruházatot forgalmazó üzlethálózat tevékenységei között például nyilvánvalóak a különbségek, amelynek a logóban is tükröződnie kell. Az előbbinek a jogi tudást és felkészültséget, a komolyságot kell sugallnia, míg a másik esetben élénk, vidámabb, a szülők és gyermekek figyelmét felkeltő forma és színvilág használata ajánlatos.
- A Megrendelő egyedi elképzelése, az általa preferált forma és színvilág
Főleg üzleti szervezetek esetében fontos, hogy a Megrendelő is tudjon azonosulni a használt logotípiával, sőt az sem kizárt, hogy egyedi elképzelése miatt lesz különleges és egyedi a logója.
- A logó használatának földrajzi helye
Az egyes országokban, földrajzi térségekben más és más lehet az elfogadott vagy divatos stílus. A nemzeti szervezetek vagy vagy védett nemzeti termékek esetében például indokolt és helyénvaló a nemzeti színek használata.
- Az aktuális grafikai stílusirányzat
Akár a festészetnek, így a logótervezésnek is vannak divatjai, ennek a gyorsan változó üzleti területeken – például a divatcikkek kiskereskedelmében – lehet komoly jelentősége.
Milyen a jó logó?
Általános szabály, hogy a jól sikerült logó harmóniában van azzal a szervezettel, termékkel, szolgáltatással, amelyet szimbolizál. Fontos, hogy figyelemfelkeltő és egyedisége miatt könnyen azonosítható legyen a célközönség számára. A formai elemek mérettől és kiviteltől függetlenül (névjegyen és óriásplakáton, színesben vagy fekete-fehérben) jól érvényesüljenek. A logók tervezését ezért általában grafikusok végzik, akik megfelelő kretívitással és tapasztalattal rendelkeznek.